Tekstgrootte
Welke leerlingen komen in aanmerking voor de Plusklas?
In het beleidsplan van de gemeente is de doelgroep voor een Plusklas als volgt omschreven: de (hoog)begaafde kinderen die in een reguliere schoolsetting adequaat onderwijs kunnen krijgen, maar tegelijkertijd uitdrukkelijk behoefte hebben aan extra uitdaging, verrijking buiten de reguliere setting.
In onze school gaan we er op de volgende manier mee om
De Plusklas is onderdeel van de zorg die wij op school bieden aan leerlingen die op welke manier dan ook extra aandacht nodig hebben. Het accent ligt nu niet op kinderen die moeite hebben met de leerstof, maar op leerlingen die voldoen aan de onderstaande beschrijving en die in hun huidige groep niet voldoende uitdaging krijgen.
Het team heeft gekozen voor de omschrijving(meer)begaafde leerling. Onder begaafd verstaan wij hoge intellectuele capaciteiten gecombineerd met een grote mate van creativiteit, een groot doorzettingsvermogen en een grote exploratiedrang. Kenmerken van begaafde leerlingen zijn o.a. een grote verbale taalvaardigheid, een sterk analytisch vermogen, vindingrijkheid bij het vinden van oplossingen, een goed geheugen, hoog leertempo en een grote algemene ontwikkeling
Het onderwijs op het gebied van taal, begrijpend lezen en rekenen kan over het algemeen goed plaatsvinden binnen de groep onder de verantwoordelijkheid van de eigen leerkracht. Daarnaast kan er voor een aantal leerlingen een aanpassing plaatsvinden in het leerstofaanbod (zie compacten en verrijken). Leerlingen voor wie dit reguliere aanbod niet toereikend is, kunnen in aanmerking komen voor deelname aan de Plusklas.
Het betreft:
Plaatsing in de Plusklas
Wanneer bij leerkrachten en/of ouders het vermoeden bestaat dat een (meer)begaafde leerling in de eigen groep in aanmerking komt voor deelname aan de Plusklas wordt dit gemeld bij de IB’er. Nagegaan wordt in hoeverre de leerling voldoet aan bovenstaande criteria.
Na overleg tussen IB’er en de plusklasleerkracht wordt beslist om de leerling al dan niet te plaatsen in de Plusklas. De uiteindelijke beslissing ligt bij school. De groepsleerkracht bespreekt de deelname aan de Plusklas met de ouders van de leerling.
Voor de naamgeving is gekozen voor ‘Plusklas’. De begeleiding wordt verzorgd door juf M. Faber.
Leerlingen uit de groepen 4 t/m 8 kunnen nemen deel aan de Plusklas. De leerlingen zijn elke vrijdag in de Plusklas aanwezig.
Opzet Plusklas
De leerlingen worden verdeeld in groepen van 10 tot 15 leerlingen. Twee opeenvolgende leerjaren (kunnen) worden gecombineerd in een plusklasgroep.
Het lesaanbod kan verschillen per groep, en wordt afgestemd op het niveau, de interesse en de behoeften van de groep. Ook wordt rekening gehouden met de lesstof die de kinderen in het verleden hebben gehad in de plusklas, of die ze in andere projecten binnen of buiten de school krijgen.
Voor een deel van de lessen zal worden gewerkt met de methode Onderzoekend en Ontwerpend Leren, van het Wetenschapsknooppunt. De opdrachten van deze methode worden uitgevoerd in zes stappen, waarin leerlingen een ontwerponderzoek of een verwonderingsonderzoek doen.
Andere materialen en bronnen die worden gebruikt zijn het spel Expeditie Moendoes, projecten uit de Pittige Plus Torens, materiaal van lesmateriaalvoorhoogbegaafden.com, en projecten uit de Projectenballade. De plusklasleerkracht vult het lesaanbod steeds aan met nieuwe materialen en projecten.
In het algemeen wordt in de plusklas gewerkt aan het ontwikkelen van de volgende vaardigheden:
LEREN LEREN
· taakgerichtheid
· doorzettingsvermogen, leren omgaan met fouten
· motivatie om te leren
· zelfstandig werken
· op tijd hulp vragen
· planmatig werken
· leerdoelen formuleren
· leerstrategieën ontwikkelen
LEREN LEVEN
· inzicht in jezelf
· sterke en zwakke kanten kennen, sterke kanten gebruiken, zwakke kanten verbeteren
· realistische eisen stellen
· growth mindset: van fouten kun je leren!
· weten wat je wilt, daarvoor gaan
· trots zijn op jezelf en op je werk
· omgaan met anderen
· opkomen voor jezelf
· jezelf blijven in een groep
· rekening houden met de groep
· samenwerken als dat het doel dient
· anderen enthousiast maken om samen een succes te behalen
· een taakverdeling maken die voor iedereen werkt
· inlevingsvermogen
· positieve feedback geven en ontvangen
· presenteren
LEREN DENKEN
· ontwikkelen van en reflecteren op hogere denkvaardigheden:
· analytisch denken
· creatief denken
· praktisch denken
· onderzoekend en ontdekkend leren
Aan het einde van het jaar maakt de plusklasleerkracht een beoordeling per kind. Deze wordt toegevoegd aan het laatste rapport. Hierin wordt o.a. een beoordeling gegeven voor de creativiteit, het doorzettingsvermogen en het samenwerken.