Tekstgrootte
Voor leerlingen die meer aankunnen is blijvende uitdaging noodzakelijk voor het op peil houden van de motivatie. Binnen een standaard leerprogramma kan een meer- en hoogbegaafde leerling de uitdaging verliezen. Bij de keuze van de lesmethoden wordt rekening gehouden dat er uitdaging wordt geboden op alle niveaus. Daarnaast is er voor leerlingen die onvoldoende hebben aan de verrijking vanuit de methodes voor alle groepen verrijkingsstof beschikbaar op verschillende vakgebieden, zowel online als offline.
Daarnaast biedt onze school een Plusklas
Welke leerlingen komen in aanmerking voor de Plusklas?
In het beleidsplan van de gemeente is de doelgroep voor een Plusklas als volgt omschreven: de (hoog)begaafde kinderen die in een reguliere schoolsetting adequaat onderwijs kunnen krijgen, maar tegelijkertijd uitdrukkelijk behoefte hebben aan extra uitdaging, verrijking buiten de reguliere setting. In onze school gaan we er op de volgende manier mee om: De Plusklas is onderdeel van de zorg die wij op school bieden aan leerlingen die op welke manier dan ook extra aandacht nodig hebben. Het accent ligt binnen de Plusklas niet op kinderen die moeite hebben met de leerstof, maar juist op leerlingen die binnen de huidige groep en de daar beschikbare middelen nog meer behoefte hebben aan uitdaging die niet geboden kan worden middels een verrijkt en compact curriculum in de klas. Het team heeft gekozen voor de omschrijving (meer)begaafde leerling. Onder begaafd verstaan wij hoge intellectuele capaciteiten gecombineerd met een grote mate van creativiteit, een groot doorzettingsvermogen en een grote exploratiedrang. Dergelijke eigenschappen zijn te herkennen aan bijvoorbeeld grote verbale taalvaardigheid, een sterk analytisch vermogen, vindingrijkheid bij het vinden van oplossingen, een goed geheugen, hoog leertempo en een grote algemene ontwikkeling
Mogelijke kenmerken van leerlingen zijn:
Hoge Cito scores en hoge scores methodegebonden toetsen
Zeer goed georganiseerd geheugen en goed gebruik kunnen maken van informatie
Snel kunnen denken, vaak meer tijd uittrekken voor planning en minder tijd nodig hebben voor uitvoering
Goed problemen kunnen oplossen, snel onderkennen, van wat essentieel is en wat bijkomstig
Een voorkeur hebben voor complexiteit
Lange tijd geconcentreerd kunnen werken, goede werkhouding
Vroegtijdige zelfregulatie
Metacognitieve vaardigheden (kennis over eigen kunnen en hieruit conclusies kunnen trekken)
Een voorkeur hebben voor een oorspronkelijke – “eigen wijze”- van handelen
Permanente behoefte aan nieuwe indrukken en informatie
Streven naar perfectie
Sterk betrokken zijn bij de dingen waar ze mee bezig zijn.
Hoe vindt de selectie plaats?
Wanneer bij leerkrachten en/of ouders het vermoeden bestaat dat een (meer)begaafde leerling in de eigen groep in aanmerking komt voor deelname aan de Plusklas wordt dit gemeld bij de IB’er. De IB’er, de groepsleerkracht en de hoogbegaafdheidsspecialist bepalen in samenspraak in hoeverre de leerling voldoet aan bovenstaande criteria. Kinderen die deelnemen aan de Plusklas nemen niet per definitie deel gedurende hun hele schoolcarrière. Jaarlijks wordt bepaald of dergelijk Plusonderwijs nog nodig is voor de leerling. Het is van groot belang om hier jaarlijks naar te kijken. De leerlingen missen immers een gedeelte van het reguliere curriculum en de leerlingen moeten in staat blijven om dit gemis zonder problemen op te vangen. De uiteindelijke beslissing of een kind wel of niet deelneemt ligt bij school. De groepsleerkracht bespreekt de deelname aan de Plusklas met de ouders van de leerling.
Praktische invulling
Voor de naamgeving is gekozen voor Groep Oranje. Wij kiezen als school bewust voor deze naam, omdat wij vinden dat alle kinderen pluskwaliteiten hebben. Zo kan het ene kind goed zingen, is een ander kind zeer sportief en kan een derde fantastisch tekenen. De kinderen die in aanmerking komen voor Groep Oranje kunnen (toevallig) gemakkelijk informatie verwerken, maar zijn niet per definitie plus ten opzichte van een ander kind.
Leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 kunnen deelnemen aan Groep Oranje. De ervaring leert dat leerlingen in de groepen 1 t/m 4 nog voldoende uitdaging geboden kan worden in de eigen groep.
De begeleiding van Groep Oranje wordt verzorgd door een bevoegde leerkracht met een grote affiniteit met en kennis over dit ‘type’ leerlingen. De leerlingen krijgen eenmaal per week les in Groep Oranje en afhankelijk van het project of de opdracht wordt extra werk opgegeven aan de leerlingen om in de klas aan te werken.
Groep Oranje draait niet alleen om het verrijken en verdiepen van de lesstof, maar is er ook/vooral op gericht om andere vaardigheden te trainen. Hierbij kan gedacht worden aan samenwerken, het verbeteren van executieve functies of het omgaan met fouten. De leerkracht stemt het curriculum af op de leerdoelen van de leerlingen en de groep.